Matt Riddle: Na zahradničení nemám talent
Jen málokterý světově proslulý designér deskových her teprve čeká, až se jeho jméno proslaví také v České republice. Což je i případ Matta Riddla, ale to se brzy změní. Na český trh totiž přichází jeho osvědčená klasika Už to roste!, kterou dělal jako obvykle ve spolupráci s Benem Pinchbackem. Při té příležitosti jsme se Matta zeptali na pár otázek.
Ahoj Matte, pojďme se rovnou pobavit o Už to roste!, jak tě napadlo dělat deskovou hru o zahradničení?
Inspirace přišla od Benových dětí. Vrátily se z tábora a vyprávěly mu o metodě společného pěstování tří sester. Ben o tom přemýšlel a přitom koukal z okna – oba pocházíme ze zemědělské části Metro Detroitu, ale on se přestěhoval ještě víc do přírody, takže má za domem zahradu, ovocné stromy i úl. A takhle to celé začalo.
Co ty sám doma nebo na zahradě pěstuješ?
Tohle je Benova parketa. Chová včely, vyrábí med, dokonce už mu roste kukuřice. V týmu je s námi ještě Adam, ale ten žije ve městě, nemá zahradu. A co se mě týká, moje žena pěstuje rajčata a cukety. Rajčata mi chutnají, ale nesnáším cukety! Během hrozně krátké chvíle jsem šel z nula cuket na příliš mnoho cuket.
Testování nic nenahradí
Už to roste! nabízí možnost skládat silná komba. Bylo těžké hru vybalancovat, aby nepřevládla dominantní strategie?
Upřímně to bylo dost obtížné. Bylo to o tom zahrát stovky partií a ujistit se, že všechno je tak, jak bychom si představovali. Ben i já jsme oba inženýři a něco o matematice tušíme, ale nic nenahradí nekonečné testování. Když se do týmu přidal Adam, náš potenciál testovat se hodně zvýšil, což taky dost pomohlo.
Jaký předmět v kůlně je podle tebe nejdůležitější?
Všechny jsou důležité, ale mé nejoblíbenější jsou lopata a mísa na ovoce. Lopata je skvělý způsob, jak pracovat s kompostem. Radši hraju s kostkami, jaké mi padly, než abych s nimi manipuloval, takže kompost využívám na akce navíc. Mísa na ovoce je zábavný způsob, jak přijít k pořádnému fláku vítězných bodů.
Už to roste! je hra, která přímo vybízí k sólu. Testoval jsi ji tak, hraješ obecně rád hry v sólu?
Nepovažuji se za sólového hráče, ale význam téhle komunity jsme pochopili už při designování Fleet: The Dice Game. Sólo hráči obě tyto hry vřele přijali, takže když jsme dělali sólo módy, mysleli jsme na ně. Zahradnice Vlasta je snadno použitelná automa, ale nutí vás dobře plánovat a vypořádat se s jejími zásahy.
Na zahradničení nemám talent
Kdybys nebyl deskoherním designérem, chtěl bys být zahradníkem nebo farmářem?
Vůbec, nemám na to žádný talent. Dělat inženýra je pro mě ideální práce a designování her nejlepší koníček. Bez toho bych pořád seděl u videoher.
Kromě her s civilními tématy se nebojíš jít ani třeba do postapo. Jaké téma bys ale nikdy nechtěl ve hře zpracovat?
Nemám moc rád válku ani horor. Hororovou hru bych jako spoluautor asi zvládl vymýšlet, ale nedovedu si představit, jak vytvářím válečnou hru.
Na svých hrách spolupracuješ s Benem Pinchbackem, jak jste se dali dohromady?
S Benem jsme tým odjakživa. Nedávno, jak jsem zmínil, se k nám přidal i Adam Hill a pracujeme společně. Občas spolupracujeme i s dalšími designéry včetně velkých jmen, třeba Jon Gilmour, Matt Leacock nebo Dennis Chan, ale nás tři vždycky uvidíte pracovat spolu.
Začal jsem designovat právě díky němu. Před patnácti lety za mnou přišel do práce a řekl mi, že budeme vymýšlet hru. Z té se stala Fleet. Znám ho už od střední školy, vyrůstali jsme ve stejném městečku, chodili do stejného kostela i na střední školu. Je snadné s ním pracovat, protože jsme k sobě naprosto upřímní.
Co nového v šuplíku
Na čem momentálně pracuješ?
Podporujeme hry, které vyjdou v roce 2025, Beyond the Horizon, River Valley Glassworks a French Quarter. K tomu děláme na sequelu k River Valley Glassworks, pracovně nazvaném River Valley Gemworks, a full box rozšíření k Už to roste!
Co bys vyřídil svým fanouškům v České republice?
Elmi vám děkuji! (Matt se pokouší o češtinu.) Moc si vážíme vaší podpory a nemůžeme se dočkat, až si budete moci zahrát Už to roste!
Nejnovější komentáře