Alexander Pfister: Téma hry je pro mě stále důležitější

 

Jsou designéři, kteří udělají jednu dvě hry a pak se vrátí ke své běžné profesi. Jsou ti, kteří si vybudují jméno a tvorba her navždy zůstane jejich životním stylem. A pak jsou legendy, tvůrci tak kreativní a úspěšní, že je zná celý svět. Mezi takové patří i autor Pirátů z Maracaiba Alexander Pfister, který v našem rozhovoru prozradil, jakou strategii by v Pirátech zvolil a na čem zrovna teď pracuje.

Proč ses zatoužil vrátit do světa hry Maracaibo?

Ryan (Ryan Hendrickson, spoluautor hry) za mnou přišel s myšlenkou udělat roll and write hru založenou na Maracaibu. Po několika testech nám došlo, že bez karet, jako je vybavení posádky, a bez mapy nebude taková hra dávat smysl. Společně s vydavatelem Ralphem (Ralph Bienert, další spoluautor hry) jsme se tedy rozhodli, že prostě vymyslíme novou a co nejlepší hru. A takhle jsme tento projekt odstartovali. Mimochodem, když mluvím o svých kolezích, Ryan je z Ameriky. Ačkoliv jsme se osobně nikdy nepotkali, elektronickou verzi hry jsme přes Tabletop Simulator hráli pořád.

 

Karibik znovu a jinak

Čím Piráti z Maracaiba překvapí hráče, kteří mají původní Maracaibo nahrané?

Myslím, že obě hry jsou dost odlišné. Tak moc, že jsme dokonce zvažovali, že to Maracaibo z názvu vynecháme, ale nakonec jsme to neudělali. Piráti z Maracaiba nabízí několik jiných mechanismů. Hráči si například své karty vybírají, místo aby je brali z balíčku, což jim dává větší kontrolu nad zvolenou strategií. V tomto se hra od řady jiných tableau-buildingů liší, což hodně hráčů oceňuje. Potom je zde hodně upgradů lodi, které působí trochu jako tech tree. A samozřejmě, žádná pirátská hra by nefungovala bez hledání pokladů! Postupem se do hry zapojí kostky, což přidá trošku prvku štěstí. Můžete je ale přehodit a vybíráte si ze tří, takže se nebojte, na smůlu neprohrajete. Hru si užijí i ti, kteří se kostkám jinak vyhýbají. Osobně jsem zapojení kostek prosazoval, je s nimi spousta zábavy.

Je to jedna z tvých her, v níž hráči budou cestovat po mapě. Předpokládám, že tenhle mechanismus máš ve velké oblibě?

Haha, přesně jak říkáš, cestování po mapě si doopravdy užívám! Většina mých her nějakou mapu obsahuje. Ale v Pirátech si ji vytváříte z karet, takže je pokaždé jiná, díky čemuž hra nabývá na variabilitě.

Tato hra také nabízí hráčům řadu strategií. Když tě postavím před partii Pirátů a nedovolím ti podívat se na mapu, jakou zvolíš? Budeš spíš běhat s průzkumníkem, sbírat karty nebo se vydávat na nájezdy?

Jsem fanoušek toho mít široké spektrum karet. Takže bych hledal karty jako Astroláb, které zlevňují další karty. Karty navíc podporují všechny možné strategie, takže mi přijde výhodnější diverzifikovat než se zaměřit na jednu strategii.

 

Až budeme větší, budeme pít rum

Jakého piráta ze všech filmů, her či knížek máš nejraději?

Odpovím trošku jinak. Moje seznámení s piráty proběhlo skrz počítačovou hru Pirates! Strávil jsem nespočetně hodin tím, že jsem proplouval Karibikem, navštěvoval města, prodával a kupoval zboží a plenil. Hráči tu bojovali s britskými, španělskými a francouzskými loděmi a také s ostatními piráty. Historický kontext byl brutální, je to hodně temné období dějin. Mimochodem, pracujeme na rozšíření Pirátů z Maracaiba, které by obsahovalo třeba dobývání pevností nebo glgání rumu. Ale ještě není jisté, zda vyjde, záleží samozřejmě i na obchodním úspěchu hry.

Tvým hlavním žánrem je klasické euro, ale nebojíš se testovat a překračovat jeho hranice. Chceš v budoucnu spíše experimentovat, nebo sázet na tradici?

Nejradši ze všeho se snažím vytvářet hry, které by mě samotného okouzlily. Samotný vkus se ale postupem času mění. Mám rád strategické hry, hry s kartami a hry s mapou. Nemusím hry, které se táhnou, a i když vám hodně mých her při první partii zabere třeba tři hodiny, jak se je naučíte, máte je za hodinu a půl odehrané. Taky mám rád silné téma, žádné abstraktky, a nemusím hry, které přidávají prvky jen proto, aby byly složitější, a hry, kde pořád měníte suroviny tam a zpátky. A taky nemám rád silnou negativní interakci, třeba že někoho okradete.

 

Co nového v dílně

Jsi také chameleonem, co se témat týče. Piráti, Divoký západ, historie, fantasy… Jaký setting máš nejraději?

I když měla Great Western Trail úspěch, zjišťuji, že preferuji nehistorické záležitosti. Piráty, fantasy, sci-fi, něco volně inspirované středověkem… Líbí se mi svoboda, kterou nabízí.

Hry designuješ už asi patnáct let. Jak ses od té doby jako tvůrce změnil?

Téma je pro mě pořád důležitější. Čím dál víc testuji hry přes počítač. Preferuji stále přístupnější hry. Ale myslím si, že přes tohle všechno jsem se jako designér moc nezměnil. Pořád mám podobný vkus jako před patnácti lety.

Na čem nyní pracuješ?

Tohle bude exkluzivní informace: spolupracuji s Peterem Prinzem na jedné strategické hře, která bude kombinovat worker placement a deck building. Na rozdíl od většiny worker placementů ale nebudete na konci kola odebírat fachmany. Místo toho pořád vytváříte nový svět, nová políčka a možnosti. Vaše karty budou také fungovat jako políčka pro fachmany! Hra by měla trvat 90–120 minut a bude k dispozici na konci tohoto roku nebo na začátku příštího.

Co bys na závěr vzkázal českým fanouškům?

Jsem nadšený, že moje hry se hrají u sousedů! Doufám, že si je užijete, ale přeji vám, ať se bavíte každou hrou, co se vám dostane na stůl.