Israel Cendrero a Sheila Santos: V týmu nám to neskřípe

 

Israel Cendrero a Sheila Santos, kteří dohromady tvoří tým Llama Dice, už mají ve své designérské kariéře mnohé odkrouceno. Vždyť hry vydávají již od roku 2016. Nyní se s nimi bude moci seznámit i české publikum, a to prostřednictvím eura Katedrála, které přináší vydavatelství BoardBros.

 

Katedrála a její rondel

Která první věc na Katedrále vznikla?

Rondel, tedy kruhové tržiště. Hru jsme vyvíjeli tři roky, prošla spoustou změn, ale to jediné, co tu bylo od začátku a měnilo se to jen minimálně, byl rondel. Téma se nám změnilo třikrát, ale hádejte, co jediné tahle zemětřesení přestálo? Rondel!

Co bylo první, téma, nebo mechanismy?

V tomto případě mechanismus. Ale ne vždycky a se vším je to takto. Důležité je, že vás něco při tvorbě hry posouvá dál, a jestli je to téma nebo mechanismus, to už nehraje takovou roli.

 

Která složka hry vám dělala největší problém?

Nejdřív jsme měli všechny tři hlavní akce v rondelu. V prvních fázích vývoje tu bylo jak tržiště, tak zamlouvání karet i stavění katedrály. Jakmile jsme ale dvě další akce oddělali, všechno začalo dávat najednou smysl.

 

Tresty i odměny

Moc se mi líbí, jak car trestá pomalé hráče. Byl tento mechanismus ve hře od začátku?

Ne, na začátku byla hra prostě abstraktní prototyp s anonymními kartami. Ale jakmile jsme si jako téma vzali stavbu chrámu Vasila Blaženého a začali jsme karty používat v podstatě jako lešení, okamžitě nás napadlo, že pokud budete stavět na nepostavené části katedrály, mělo by to vést k nějakému postihu.

Práce se dvěma bodovacími stupnicemi je také zajímavý nápad. Jak jste na něj přišli?

Původně jsme měli taky dvě bodovací stupnice, ale každá byla postavená zvlášť. Pak jsme si ale zahráli lacerdovku The Gallerist a tam jsme uviděli, že dvě stupnice můžou dobře fungovat i souběžně. Takže jsme to vyzkoušeli a fungovalo to.

 

Pojďme se podívat do vaší historie. Jak dlouho hrajete hry a jaké máte nejraději?

Asi deset let. Ale bez ohledu na to, jak dlouho a jak často hrajeme, je naší nejoblíbenější hrou The Castles of Burgundy. A myslím, že to tak bude vždycky.

Už jste měli s designováním nějaké zkušenosti, když jste vytvořili tým?

V podstatě ne, jen jsme pořád hráli a hráli. Ale v jeden moment nás napadlo, že bychom asi dokázali vymyslet hru, a vyzkoušeli jsme to. Takhle snadné to bylo! A přitom tak obtížné, protože designování her je ohromně složitá záležitost.

 

Kdo a co jsou Israel & Shaila?

Snad to není příliš soukromá otázka, ale máte i nějaké mimopracovní vztahy? Jste přátelé, partneři…?

Haha, tahle otázka se objeví pokaždé, když s námi mluví někdo, kdo nás nezná! Ano, jsme manželé. Ve Španělsku si žena po svatbě nemění příjmení, což kdekoho zmate. Seznámili jsme se on-line před šestnácti roky.

 

Aby tým fungoval, musí se dobře doplňovat. V čem jsou silné stránky vás obou?

Tohle je zajímavá otázka a my si myslíme, že klíčem našeho úspěchu (pokud se tomu tedy dá říkat úspěch) je právě fakt, že se doplňujeme. Jeden z nás je impulsivní a snaží se řešit designové problémy rychlými změnami, druhý zase pozvolným přemýšlením, jak se říká, „outside the box“.

Jak řešíte, když to v týmu skřípe?

V týmu nám to naštěstí neskřípe, takže problémy, kterým čelíme, bývají designové. A těch je zase hodně! Snažíme se je rozlousknout tím, že usilovně přemýšlíme, jaké řešení do hry nejvíc zapadá.

Co vás baví kromě hraní deskových her?

Nejvíc cestování. Kdybychom mohli, nejraději bychom někam vyrazili každý měsíc.

 

Závěrečný vzkaz

Co byste na závěr vzkázali českým fanouškům?

Česká republika má nejlepší pivo na světě a taky jedny z nejlepších deskoherních designérů, třeba Vlaaďu Chvátila, Vláďu Suchého nebo Mín a Elwena. Máte všechno a my vám závidíme! Doufáme ale, že se vám Katedrála bude líbit a že si zahrajete i nějaké naše další hry, třeba blížící se The White Castle.