Pini Shekhter: Designér musí mít hroší kůži
Deskoherní trh je jako moře, v němž stále odhalujeme nové a nové mimořádné živočichy udivující svými schopnostmi – tedy talentované designéry, tahající z klobouků jeden pozoruhodný nápad za druhým. Mezi ty dosud méně známé patří Pini Shekhter, spolu s Alexandrem Bogdanovskym tvůrce Dopravního impéria.
Ahoj Pini, prozraď nám, co děláš v civilním životě a jak ses dostal ke hraní deskových her.
Jsem vědec a pracuji v nanocentru, zkoumám vlastnosti materiálů. Hry jsem hrával vždycky, v teenagerovských letech třeba Dungeons & Dragons nebo Magic: The Gathering. Když jsem byl starší, přešel jsem na moderní deskové hry. Začal jsem s Dominionem, který mi se zkušenostmi z Magicu přišel velmi přirozený a intuitivní. I teď si ho rád zahraju!
Jaké hry nejraději hraješ?
Preferuji eura s alespoň nějakým strategickým plánováním. Nejradši mám českou hru Through the Ages. Nebráním se ale ani lehčím hrám se štychovou mechanikou.
Jak tě napadlo dělat hru ze světa logistických společností?
Kromě hraní deskovek si občas rád pustím nějakou hru na počítači. Jedna z mých oblíbených je Transport Fever 2. První můj nápad byl tak postavený na kombinování různých způsobů dopravy a růstu měst založeném na vašich akcích. Měl jsem pocit, že je to něco nového, že většina her se soustředí na jeden typ dopravy a města jsou v nich statická.
Izraelský designér, taiwanský vydavatel
Hlavní devizou hry je jen jediná akce. Byl takový koncept ve hře už od začátku?
Na začátku byly dvě akce, braní karet dopravy a jejich používání. Během vyvíjení ve spolupráci s Moaideasem jsme je zkombinovali. Myslím, že to přispělo k hladšímu průběhu hry.
Člověk ve hře musí sledovat spoustu věcí. Jsi fanoušek takových multitaskingových záležitostí?
Stoprocentně! Myslím, že jádrem dobré hry jsou rozhodnutí, která vás nutí dělat kompromisy. Také to umožňuje, aby byl pocit ze hry pokaždé trošku jiný.
Jak tě napadlo zkombinovat evropskou viktoriánskou érou s manga fantasy?
Tohle je upřímně nápad Moaideasu.
Jak jste se s vydavatelem, tedy právě taiwanským Moaideasem, společně dali dohromady?
Dnes se všechno řeší online a já navíc používám Tabletop Simulator, takže to, kde se vydavatel nachází, už není vůbec téma, natož problém. Navíc se mi líbily předchozí vlakové hry od Moaideasu, přišlo mi, že se jejich práce k té mé výborně hodí.
Designér musí mít hroší kůži
Mezi roky 2018–2023 jsi měl s designováním přestávku, jak se to stalo?
Myslím, že tohle se v designování může stát. Navíc musíte mít hroší kůži. Každý designér ví, že občas musí uslyšet několikrát ne, než konečně uslyší ano. Důležité je v tom pokračovat, bavit se tím a nevzdat se.
Teď to vypadá, že se vracíš do produktivní formy, jak to sám cítíš?
Tohle hodně kolísá. Chodím do práce, mám malé dítě, svůj volný čas dělím mezi hraní a designování. Když nehraju dost a víc designuji, myslím, že to někdy nevede k dobrým výsledkům. Nejlepší je hodně hrát, a když přijde dobrý nápad, držet se ho a designovat.
Pocházíš z Ukrajiny, země zmítané válkou, jaký vliv to má na tvoji tvorbu?
Abych to upřesnil, z Ukrajiny pochází moje rodina a rodina mé manželky, ale žijeme v Izraeli. Nicméně ukrajinskou vlajku mám na BGG, protože chci této zemi vyjádřit solidaritu. Co je ale velmi smutné, že tvoje otázka zůstává relevantní, protože ve válce jsou v současnosti obě země, ke kterým mám blízko.
Ve válce mlčí múzy – tohle rčení za mě vystihuje úplně všechno. Přesto se snažím pořád tvořit hry, aby z nich lidé měli radost.
Co bys na závěr vzkázal českým fanouškům?
Mám moc rád Českou republiku a Čechy! Dokonce jezdím škodovkou a v Praze mám svou oblíbenou restauraci. Doufám, že Dopravní impérium a případně moje další hry udělají radost každému z vás, kdo si je zahraje.
Nejnovější komentáře